Sunday, August 20, 2006

Co-op organisatie rolt Narrowcasting-netwerk uit naar 1900 supermarktlocaties na verkooptoename van 30%


Uit de proefperiode is gebleken dat de verkoop van promoties via dynamische displays (narrowcasting) gemiddeld 30 procent stegen ten opzichte van promoties op statische displays. Dat zegt marketing manager Helen Bridgett van de supermarktorganisatie. Voldoende motief voor een uitrol naar 1900 vestigingen.

De Co-op organisatie behoord tot de top 10 grootste supermarktorganisaties in het verenigde koninkrijk en is een coöperatieve franchise organisatie.
In 1900 supermarkten van de franchiseketen worden de schermen bij gemiddeld vier a vijf kassa’s geplaatst. De content is een combinatie van Co-op promoties, speciale acties, locaal nieuws en advertenties van productleveranciers. De in totaal 8000 schermen hebben een bereik van 17 miljoen consumenten per week, reden voor diverse productleveranciers om te adverteren via het narrowcasting netwerk. Er wordt een prijs berekend van £ 3,50 per CPT.
De verkoopresultaten van de adverteerders zijn meer dan interessant, voorbeelden zijn:

Comfort - Lever Faberge• delivered 57% sales growth • delivered 12% market share growth during campaign • retained 8% market share growth post campaignFlora - Unilever Bestfoods• Delivered 7% sales growth • Delivered 2% market share growth during campaign • 5% residual sales uplift after campaignMach 3 Turbo - Gillette• delivered 89% sales growth • delivered 2% market share growth during campaign • delivered 7% market share growth post campaign

De verversing van content loopt synchroon met de promotie kalender van de Co-op organisatie. Over het algemeen is de content die wordt uitgezonden generiek, maar nieuws items worden per locatie aangepast en de individuele ondernemer kan indien gewenst aanpassingen maken.

De mogelijkheid per vestiging direct promotionele acties af te stemmen op locale omstandigheden zoals voorraad en de specifieke doelgroep binnen de kaders van het formulebeleid, is essentieel voor het succes.

Wij hebben daarvoor dan ook de webbased contentapplicatie ‘message-manager™’ ontwikkeld.
Deze geeft toegang tot de contentbibliotheek™, welke vooraf door de formule-manager van de organisatie is gevuld met uitingen die past binnen de marketing en communicatie activiteiten van de keten.
Hiermee is het centrale beleid en de vereiste kwaliteit van de keten gewaarborgd.
De contentbibliotheek is een eenvoudige applicatie, vormgegeven vanuit het principe ‘what you see is what you get’. Wanneer de ondernemer besluit geen gebruik te maken van de message-manager™ wordt automatisch de reguliere uitzending uitgezonden.

De formule-manager kan continu via het dashboard van de message-manager™ de uitzendingen per locatie aansturen, controleren en eventueel wijzigen.
Daarnaast kan hij ieder moment de contentbibliotheek aanvullen met productuitingen en acties (foto’s, video, visuals, animaties, standaard templates e.d.).

Terwijl de individuele franchiseondernemer op locatie door middel van de message-manager™ en via de contentbibliotheek zijn locale acties eenvoudig kan samenstellen door de formule foto’s, templates, teksten, clips en dergelijke vanuit de contentbibliotheek™ te combineren.

Net als bij de Britse Co-op groep kan via applicatie vanuit het hoofdkantoor een coördinerende en sturende rol worden uitgeoefend waardoor de huisstijl en het algemene beleid van de formule wordt bewaakt terwijl de individuele ondernemer toch locaal direct zijn acties kan afstemmen op de voorraad en zijn doelgroep.

De mogelijkheid voor een franchise organisatie om zowel collectief als individueel promotieacties in te zetten komt ten goede aan het effect van narrowcasting.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home