Saturday, August 12, 2006

Jongeren kijken per week 7 uur minder TV !

Het Britse Office of Communication OFCOM, ofwel engelse onafhankelijke regelgever en mededingingsautoriteit, publiceerde vorige week een onderzoek waaruit blijkt dat de nieuwe generatie vandaag de dag radicaal anders gebruik maakt van het media-aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren anno 2006 ruim zeven uur per week minder TV kijken. Gerelateerd aan Nederlandse CBS cijfers betekent dat een daling in het bereik van -37%.

Ondanks dat de totale mediacommunicatie-consumptie toeneemt, is het gebruik van traditionele media sinds enkele jaren dalende. Kranten en tijdschriften zijn qua inkomsten al flink getroffen door deze gebruikswijziging van menigeen en volgens OFCOM zullen vanaf 2006 radio en TV daarbij niet achterblijven.
Het verwondert mij echter dat deze onderzoeken nog steeds leiden tot verbazing!
Veel eerder is al bevestigd dat het gebruik van televisie onder jongeren sinds 1985 niet meer is toegenomen.
Daarnaast is de absorptiegraad van ‘nieuwe media’ zoals msnen, second life, youtube, blogs, gaming of het ‘gewone’ mobieltje, onder deze doelgroep enorm. Eén en één is twee zou je zeggen.

Hoeveel marketeers weten eigenlijk dat sinds 2004 al meer dan 85 procent van de kinderen in de leeftijdsgroep 10-14 jaar een mobiele telefoon heeft of dat 90 procent van de jongeren tussen 12 en 21 jaar een spelcomputer heeft waarvan driekwart online en offline spellen op de pc speelt?
Hoe gaan zij de komende jaren deze consumenten bereiken terwijl deze doelgroep nu al en masse de traditionele media naast zich neerlegt?
Vergeet daarnaast de ‘ouderen’ niet die keren zich ook af van bepaalde media en bepaalde media-inhoud. Er is sprake van een generatie-effect in plaats van een leeftijdseffect.

Deze verandering van push naar pull media, waarbij de consument bepaalt wanneer en waar hij welke content tot zich neemt, zet zich onverminderd voort naar de retailvloer.
Dat narrowcasting geen hype is maar een logisch gevolg van het veranderend mediagebruik, is met dit onderzoek opnieuw onderschreven.

Wij onderstrepen echter graag het belang van crossmediale concepten waarin narrowcasting als mediumtype onderdeel van het geheel moet uit maken. Alleen dan wordt het beschikbare vermogen van het medium adequaat gebruikt.

Het onderzoek laat zien dat de verandering in mediagebruik geen toekomst is, maar nu plaatsvindt.
‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’; is meer dan ooit en absoluut de waarheid!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home