Monday, July 10, 2006

Narrowcasting volledig gefinancieerd uit advertenties



Indoor Media TV (IMTV) is een narrowcastingorganisatie die zich richt op de Russische retailmarkt. Momenteel beheren zij een narrowcasting-netwerk van 40 locaties. In samenwerking met de supermarktketen Ramstore, start IMTV een narrowcastingnetwerk van 1000 schermen in supermarkten en shopping centra’s.IMTV financiert het gehele narrowcastingproject waartoe 700 - 42” schermen en 300 – 17” schermen behoren. De supermarkt kent 3 uitzendgebieden: de supermarktvloer, het horeca gedeelte en de entree hall. De supermarkt zelf is op haar beurt verdeeld in 4 uitzendsectoren: Food, Non-Food, Beer-Wine-Spirits (BWS) en verkoop bij de kassa’s. Ieder uitzendgebied krijgt zijn eigen content, advertenties en tijdsloop.Als voorbeeld krijgen de Food en Non-Food sectoren een tijdsloop van 7 minuten waarin circa 20 advertenties worden uitgezonden. De tijdsloop in de sector BWS duurt niet meer dan 3,5 minuten en in het horeca gedeelte al gauw 15 minuten. Met deze investering en de marktonderzoeken die uitwijzen dat 75% van de koopbeslissingen worden genomen op de winkelvloer, verwacht IMTV een verkooptoename van 30%.Niet ondenkbaar gezien de resultaten van verschillende retailers wereldwijd zoals Wal-Mart en Tesco.De content bestaat dan ook voor 70% uit advertenties welke worden afgewisseld met branding van de betreffende supermarkt, muziek en andere content. Daarnaast loopt aan de onderkant van het scherm een zogenaamde ‘ticketbar’ mee waarop file informatie, het weer en nieuws items worden weergegeven. De meeste schermen zijn tevens uitgerust met een stereo speaker wat, volgens de CEO van IMTV Tony Yammine, cruciaal is voor het beoogde effect. Het belang van geluid is ook onderschreven door meerdere onderzoeken. Daarnaast zijn er inmiddels verschillende specifieke speakers op de markt die gericht geluid zenden waardoor verderop in de winkel het geluid niet te horen is. IMTV produceert zelf de content en verkrijgt het nieuws via channel RBK. De exploitatie van de narrowcastingadvertenties is in handen van Oost Europa’s grootste ‘advertising group’: Video International. De ambities van IMTV reiken ver: in samenwerking met Panasonic streven zij een narrowcastingnetwerk na van 10,000 schermen. Daarvoor is dan ook 10 miljoen dollar beschikbaar en werd een 10 jarig exploitatiecontract getekend met de retail partners voor het gebruik van de retail ruimte.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home