Sunday, July 23, 2006

Interactieve narrowcasting oftewel de koppeling van marketingtoepassingen

Met de toenemende mogelijkheden voor de consument om informatie via de mobiele telefoon te ontvangen, ligt het voor de hand om narrowcasting hiermee uit te breiden.
Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de wens van de consument zelf te bepalen wanneer bepaalde productinformatie wordt ontvangen, hetgeen de verkoop stimuleert.
De adverteerder verzamelt ondertussen relevante klantinformatie die gebruikt kan worden om gerichte promotieacties uit te kunnen voeren.


Waar de consument voorheen door verschillende mediatypen overspoeld werd met informatie, heeft hij nu zelf de mogelijkheid te bepalen welke en wanneer bepaalde gegevens ontvangen worden. Dat gebeurt momenteel veelal via de (multimedia-) computer op het werk of thuis.
Tevens is het inmiddels alom bekend dat het aantal communicatieberichten dusdanig groot is dat deze niet of nauwelijks meer worden opgenomen. Er ontstaat meer en meer aversie tegenover deze ongevraagde informatiestromen, waardoor het marketingeffect nihil is of niet opweegt tegen de kosten.
Het is ook zo dat de mobiele telefoons en online PDA’s steeds meer functies overnemen van de desktop en de laptop, het mobieltje is voor de jonge generatie zelfs een gevoelige uitdrukking van ‘life style’.

In antwoord op de veranderende wensen van de consument hebben de laatste jaren diverse mobiele toepassingen hun intrede gedaan. Naast de ‘traditionele’ sms- mogelijkheid is er onder andere ‘bluecasting’ wat inmiddels ook een bekende toepassing is. Bluetooth is een open standaard voor draadloze verbindingen tussen apparaten op korte afstand, hiermee kan het toestel automatisch content ontvangen zodra de eigenaar in de buurt is van een met bluetooth technologie uitgerust scherm .
Partijen als OneZeroOne , Maiden Transvision en Filter zijn al geruime tijd actief met bluecasting.

KPN heeft recentelijk een interessante variant met sms-toepassing geïntroduceerd, Pluk genaamd. Wanneer de consument in aanraking komt met een advertentie waarover hij meer informatie wenst, heeft hij de mogelijkheid via een smscode informatie naar een persoonlijke webpagina te sturen.

Vodafone gaat nog een stap verder in haar winkels: binnenkort verschijnt daar de eerste toepassing van een virtuele gokkast waar winkelbezoekers kunnen 'gokken' via hun mobiele telefoon.

De interactieve mobiele toepassingen zijn uitermate geschikt voor combinatie met digitale schermen op punt van verkoop. Door narrowcastingnetwerken aan te vullen met mobiele interactieve systemen, hetgeen technisch gezien betrekkelijk eenvoudig en goedkoop is, worden de marketingdoelstellingen geoptimaliseerd door enerzijds de consument de mogelijkheid te bieden extra informatie te ontvangen wanneer hij of zij dit wenst.
Anderzijds worden zeer bruikbare klantgegevens verkregen, bijvoorbeeld e-mailadressen of mobiele telefoonnummers en gegevens over interessegebieden.
Hiermee kan de klant op efficiënte wijze worden geïnformeerd over een product wanneer hij dat zelf wenst en kan in een later stadium aanvullende informatie over bijvoorbeeld de nieuwste versie van het product of een loyaliteitsprogramma worden verstuurd waardoor de betrokkenheid van de klant bij de winkel wordt vergroot.
Nog een positieve bijkomstigheid is de mogelijkheid heel zuiver te kunnen meten wat de kosten versus baten van de advertentiecampagne zijn, omdat de respons eenvoudig meetbaar is.

Inmiddels hebben zich in Nederland reeds meerdere pilots ontwikkeld om de effecten te kunnen meten van de gecombineerde toepassing: mobiele communicatietechnieken en digitale, dynamische schermen.
Er zijn echter nog geen resultaatonderzoeken beschikbaar maar naar verwachting zullen de uitkomsten zeer positief zijn en een gunstige invloed hebben op de verkoopcijfers.

In september 2006 starten ook wij een pilot waarbij de consument informatie naar zichzelf kan sturen via het gebruik van zijn mobiel. Gedurende deze pilot zullen wij onderzoek doen naar de resultaten en deze te zijner tijd zeker publiceren.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home