Monday, December 18, 2006

NS Narrowcasting project blijkt een groot succes!

In maart van dit jaar maakte Viacom bekent de grotere NS stations te willen voorzien van een nieuw netwerk van grote digitale LED scherm.
De eerste week van juli ging het eerste scherm van 26 vierkante meter, op station Utrecht ‘live’.
Sindsdien kan de reiziger kijken naar nieuws- en sport uitzendingen, afgewisseld door advertenties van verschillende partijen waaronder Heineken, KPN en L'Oreal.
Het blijkt een groot
succes. Volgens onderzoek vindt zowel de consument als de adverterende partijen het narrowcastingscherm een zinnig medium.

Dat heeft Viacom en de NS dan ook doen besluiten in het komende jaar verder te investeren in narrowcasting en 30 grote stations te voorzien van digitale schermen.

De NS investeert sinds begin dit jaar ook in narrowcasting in
treintoestellen waardoor de treinreizigers ter plekke toegang geeft tot informatie, communicatie en entertainment bronnen.

Er wordt op vier schermen per coupé uitgezonden en het programma wordt een paar keer per dag ververst via een draadloze verbinding op grote stations. De schermen bieden actuele reisinformatie, zoals de tijd van aankomst op stations, welke overstapmogelijkheden er op het volgende station zijn en informatie over vertragingen.

Deze beslissing sluit volledig aan op wat wij de triple screen tenet noemen.

Het mediaklimaat van morgen wordt door triple screens bepaald:

1. thuis kijkt de consument internet/ televisie
2. bij zich draagt hij een pda/ mobiel
3. en op locatie ontmoet hij narrowcasting

Narrowcasting is een onderdeel en gevolg van een gedragsverandering die voornamelijk door internet teweeg is gebracht.
Het feit dat deze gedragsverandering voortdurend is, betekent ook dat narrowcasting geen ‘hype’ is.

Blijkbaar deelt de NS deze visie.

Josette van de Bult
Directeur Instore Communication