Sunday, August 20, 2006

Co-op organisatie rolt Narrowcasting-netwerk uit naar 1900 supermarktlocaties na verkooptoename van 30%


Uit de proefperiode is gebleken dat de verkoop van promoties via dynamische displays (narrowcasting) gemiddeld 30 procent stegen ten opzichte van promoties op statische displays. Dat zegt marketing manager Helen Bridgett van de supermarktorganisatie. Voldoende motief voor een uitrol naar 1900 vestigingen.

De Co-op organisatie behoord tot de top 10 grootste supermarktorganisaties in het verenigde koninkrijk en is een coöperatieve franchise organisatie.
In 1900 supermarkten van de franchiseketen worden de schermen bij gemiddeld vier a vijf kassa’s geplaatst. De content is een combinatie van Co-op promoties, speciale acties, locaal nieuws en advertenties van productleveranciers. De in totaal 8000 schermen hebben een bereik van 17 miljoen consumenten per week, reden voor diverse productleveranciers om te adverteren via het narrowcasting netwerk. Er wordt een prijs berekend van £ 3,50 per CPT.
De verkoopresultaten van de adverteerders zijn meer dan interessant, voorbeelden zijn:

Comfort - Lever Faberge• delivered 57% sales growth • delivered 12% market share growth during campaign • retained 8% market share growth post campaignFlora - Unilever Bestfoods• Delivered 7% sales growth • Delivered 2% market share growth during campaign • 5% residual sales uplift after campaignMach 3 Turbo - Gillette• delivered 89% sales growth • delivered 2% market share growth during campaign • delivered 7% market share growth post campaign

De verversing van content loopt synchroon met de promotie kalender van de Co-op organisatie. Over het algemeen is de content die wordt uitgezonden generiek, maar nieuws items worden per locatie aangepast en de individuele ondernemer kan indien gewenst aanpassingen maken.

De mogelijkheid per vestiging direct promotionele acties af te stemmen op locale omstandigheden zoals voorraad en de specifieke doelgroep binnen de kaders van het formulebeleid, is essentieel voor het succes.

Wij hebben daarvoor dan ook de webbased contentapplicatie ‘message-manager™’ ontwikkeld.
Deze geeft toegang tot de contentbibliotheek™, welke vooraf door de formule-manager van de organisatie is gevuld met uitingen die past binnen de marketing en communicatie activiteiten van de keten.
Hiermee is het centrale beleid en de vereiste kwaliteit van de keten gewaarborgd.
De contentbibliotheek is een eenvoudige applicatie, vormgegeven vanuit het principe ‘what you see is what you get’. Wanneer de ondernemer besluit geen gebruik te maken van de message-manager™ wordt automatisch de reguliere uitzending uitgezonden.

De formule-manager kan continu via het dashboard van de message-manager™ de uitzendingen per locatie aansturen, controleren en eventueel wijzigen.
Daarnaast kan hij ieder moment de contentbibliotheek aanvullen met productuitingen en acties (foto’s, video, visuals, animaties, standaard templates e.d.).

Terwijl de individuele franchiseondernemer op locatie door middel van de message-manager™ en via de contentbibliotheek zijn locale acties eenvoudig kan samenstellen door de formule foto’s, templates, teksten, clips en dergelijke vanuit de contentbibliotheek™ te combineren.

Net als bij de Britse Co-op groep kan via applicatie vanuit het hoofdkantoor een coördinerende en sturende rol worden uitgeoefend waardoor de huisstijl en het algemene beleid van de formule wordt bewaakt terwijl de individuele ondernemer toch locaal direct zijn acties kan afstemmen op de voorraad en zijn doelgroep.

De mogelijkheid voor een franchise organisatie om zowel collectief als individueel promotieacties in te zetten komt ten goede aan het effect van narrowcasting.

Saturday, August 12, 2006

Jongeren kijken per week 7 uur minder TV !

Het Britse Office of Communication OFCOM, ofwel engelse onafhankelijke regelgever en mededingingsautoriteit, publiceerde vorige week een onderzoek waaruit blijkt dat de nieuwe generatie vandaag de dag radicaal anders gebruik maakt van het media-aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat jongeren anno 2006 ruim zeven uur per week minder TV kijken. Gerelateerd aan Nederlandse CBS cijfers betekent dat een daling in het bereik van -37%.

Ondanks dat de totale mediacommunicatie-consumptie toeneemt, is het gebruik van traditionele media sinds enkele jaren dalende. Kranten en tijdschriften zijn qua inkomsten al flink getroffen door deze gebruikswijziging van menigeen en volgens OFCOM zullen vanaf 2006 radio en TV daarbij niet achterblijven.
Het verwondert mij echter dat deze onderzoeken nog steeds leiden tot verbazing!
Veel eerder is al bevestigd dat het gebruik van televisie onder jongeren sinds 1985 niet meer is toegenomen.
Daarnaast is de absorptiegraad van ‘nieuwe media’ zoals msnen, second life, youtube, blogs, gaming of het ‘gewone’ mobieltje, onder deze doelgroep enorm. Eén en één is twee zou je zeggen.

Hoeveel marketeers weten eigenlijk dat sinds 2004 al meer dan 85 procent van de kinderen in de leeftijdsgroep 10-14 jaar een mobiele telefoon heeft of dat 90 procent van de jongeren tussen 12 en 21 jaar een spelcomputer heeft waarvan driekwart online en offline spellen op de pc speelt?
Hoe gaan zij de komende jaren deze consumenten bereiken terwijl deze doelgroep nu al en masse de traditionele media naast zich neerlegt?
Vergeet daarnaast de ‘ouderen’ niet die keren zich ook af van bepaalde media en bepaalde media-inhoud. Er is sprake van een generatie-effect in plaats van een leeftijdseffect.

Deze verandering van push naar pull media, waarbij de consument bepaalt wanneer en waar hij welke content tot zich neemt, zet zich onverminderd voort naar de retailvloer.
Dat narrowcasting geen hype is maar een logisch gevolg van het veranderend mediagebruik, is met dit onderzoek opnieuw onderschreven.

Wij onderstrepen echter graag het belang van crossmediale concepten waarin narrowcasting als mediumtype onderdeel van het geheel moet uit maken. Alleen dan wordt het beschikbare vermogen van het medium adequaat gebruikt.

Het onderzoek laat zien dat de verandering in mediagebruik geen toekomst is, maar nu plaatsvindt.
‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’; is meer dan ooit en absoluut de waarheid!

Tea Partay

meer dan 700.000 keer gedownload